Green Areas: Nature, Culture, and Society

Authors

Vera De La Cruz
Universidad de Panamá. Panamá
https://orcid.org/0000-0003-3718-4299
Vielka Murillo
Universidad de Panamá. Panamá
https://orcid.org/0000-0002-6284-4466
Marisol Rodríguez
Universidad de Panamá. Panamá
https://orcid.org/0000-0002-8856-8121

Keywords:

Diversidad vegetal, Valor cultural, Ambiente, Consciencia ambiental

Synopsis

This book represents the result of a study that allowed, through its findings, to characterize the green areas of the Colon Regional University Center by describing its biological components, mainly the floristic aspects, directing efforts to contribute to its assessment from ecological, social, cultural, educational perspectives, among others, making a comprehensive review and how to result in the benefit of the institution and the Colon community. This text offers valuable information for courses that address issues on the environment, values, environmental culture, environmental education, as a cross-cutting axis and as a strategy for the conservation of natural resources, the protection of the environment and the prevention of adverse events through communication, training and research.

Author Biographies

Vera De La Cruz, Universidad de Panamá. Panamá

Professor in the Department of Environmental Sciences at the Faculty of Natural Sciences, Exact Sciences, and Technology at the University of Panama. Her research focuses on solid waste management, conservation, environmental culture, environmental protection, anthropogenic disturbances, and their effects on nature. She participates in interdisciplinary research groups, developing activities that serve as a showcase for the scientific community, contributing information through the results presented. She is the coordinator of the Carlos Linneo BIOXPA Research Group at the University of Panama.

Vielka Murillo, Universidad de Panamá. Panamá

Professor in the Department of Botany at the Faculty of Natural Sciences, Exact Sciences, and Technology at the University of Panama. Her research focuses on plant diversity, taxonomy, neotropical plant floristics, systematics of the Plantaginaceae family, ethnobotany, and the dynamics and conservation of forest fragments in urban areas. Author and co-author of many scientific articles, as well as several books, including: Trees and Shrubs on the grounds of the Colón Regional University Center, Urban Trees: Contributing to Health and Preserving the Environment, Forest Fragments along the Panama-Colón Highway and their Importance for the Conservation of Adjacent Forests, among others. Member of the Carlos Linneo BIOXPA Research Group at the University of Panama, former fellow of the Organization of American States (OAS).

Marisol Rodríguez, Universidad de Panamá. Panamá

Profesora de Sociología Aplicada de la Universidad de Panamá. Miembro del Colegio de Sociología y Ciencias Sociales de Panamá, miembro del Consejo Editorial de la Revista Panameña de Ciencias Sociales. Galardonada con el proyecto "Promoción del desarrollo socioeconómico a través del emprendimiento de mujeres en el corregimiento de Ciricito, Colón.

References

Álvarez, P. y Vega, P. (2009). Actitudes Ambientales y Conductas Sostenibles.

Implicaciones para la Educación Ambiental. Revista de Psicodidáctica

(2) 245-260, disponible en:

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17512724006

Aguas Garcia, P., Manotas Coronado, R. y Aguas Silva, Y. (2015). Educación

ambiental como estrategia para el desarrollo de valores ecológicos

culturales en los estudiantes de 5° grado de la institución educativa el

Naranjo (majagual). Sucre: Fundación Universitaria los libertadores en

convenio con Madrid y la Facultad de Ciencias de la Educación

Especialización en Pedagogía de la Recreación Ecológica.

Agustin (29 de septiembre de 2007). ¿Qué es la Actitud? [Entrada de Blog].

Recuperado de:https://agustin-asesor.blogspot.com/2007/09/qu-es-laactitud.

html

Andrade Caveduque, M. y Gonzales Sánchez, A. (2021). Fortaleciendo la

conciencia ambiental en estudiantes de Educación Inicial. Revista de

Propuestas Educativas, 3(6), 120–128.

https://doi.org/10.33996/propuestas.v3i6.705

Autoridad Nacional del Ambiente (ANAM) (2010). Cuarto informe Nacional de

Panamá ante el Convenio sobre la diversidad Biológica.

https://www.cbd.int/doc/world/pa/pa-nr-04-es.pdf

.

Barahona Cuadrado, R., Guerra Acuña, C. y Gutiérrez Romero, S. (2014).

Recuperación y embellecimiento de zonas verdes y disposición de puntos

ecológicos para la creación de un entorno escolar ambientalmente

saludable, dirigido a la comunidad educativa Consuelo Araujo Noguera,

Universidad Popular del Cesar. Valledupar.

Beagley, J. (abril de 2016). Los espacios verdes: un recurso indispensable para

lograr una salud sostenible en las zonas urbanas. Obtenido de

https://www.un.org/es/chronicle/article/los-espacios-verdes-un-recursoindispensable-

para-lograr-una-salud-sostenible-en-las-zonas-urbanas

Biagini, M. (2022). Estrategias y herramientas de conservación de especies.

Conservación in situ y ex situ. RESERVAS: tamaño. Obtenido de

https://www.studocu.com/es-ar/document/universidad-de-moron/biologiasuperior/

-estrategias-de-conservacion-reservas/13758570

Bolívar, A. (1995). La evaluación de valores y actitudes. Madrid: Universidad de

Granada.

Briceño, H. y Romero, R. (2007) Formación de valores en educación ambiental

para la conservación del ecosistema. TELOS. Revista de Estudios

Interdisciplinarios en Ciencias Sociales. 9 (3), 491 – 508.

Green Areas: Nature, Culture, and Society

Downloads

Published

June 18, 2025

Details about this monograph

Physical Dimensions